MAGNETISK SIGNATURMÄTNING
• Kontrollera fartygs magnetiska signatur innan
navigering i riskfyllda vatten
• Manuell eller automatisk slinganalys och slingjustering
• Komplett minskyddsinställning genom SWECADE
programvaran
• Stöder alla typer av fartyg & ubåtar;
från stora stålfartyg till lågmagnetiska skrov och droner
• Enkel att sjösätta och ta upp; mindre än 15 minuter!
• Klart att mäta inom 30 minuter!
• Kabel till supportfarkost eller trådlös kommunikation
• Trådlös dubbelkrypterad WLAN data boj
• Kontroll av mätningen från supportfartyg
• Strömförsörjd med batteri eller från land
• Lagring av systemet, mindre än 50 kg
• Med WLAN data boj 1x EUR 1 pall <100 kg

En undervattensmina triggas av den magnetiska signaturen!
Eventuellt andra sensorer i minan är stöd till beslutet. Därför är det viktigt att veta fartygets magnetiska kondition innan passage i riskfyllda vatten. Då är det bra att ha mätsationen med sig!
Slingan består av 5 st mätplattor utrustade varsin treaxlig magnetisk och en trycksensor.
Slingan sjösätts inom 15 och är klar att användas inom 30 minuter.
Slingan anpassas innan sjösättning och skapar en mätbredd mellan 40 och 80 m därefter koppling till bojar och kommunikationssystem.
Genom att positionera slingan med 45/315° räcker en fram och åter mätning för att kalibrera signaturen med SWECADE.
Slingan kopplas till mätsystemet först via kabel till en mottagarplattform markerad med en boj. Därifrån finns flera val för att hantera signalerna och strömförsörjning. Kabel till land eller vår POLYSERA mätboj som skickar dubbelkrypterad data över WLAN till ett fartyg eller land och strömförsörjer systemet.
"SLANGEN" snabbutlagd mätstation!
• Fem plattformar integrerade i slangen med 3-axlig magnetometer och en trycksensor i varje plattform
• Trycksensorn används för djupkompensation samt signaturmätning
• Kabeln justeras så att sensorplattformarna har samma avstånd innan sjösättning
• Sensoravståndet kan justeras 5 till 10 m mellan varje plattform.
• Särskilda verktyg och procedurer ingår.
• Snabb iläggning ger inga operationella fördröjningar

En sk. MCMV under övning (bild från Wikipedia)